Mārketinga vēsture aizsākās pirms aptuveni 120 gadiem Amerikas Savienotajās Valstīs. Mūsdienās ir grūti iztēloties kā varētu izskatīties plaša mēroga sociāli notikumi bez reklāmas līdzdalības. Par godu jubilejai reklāmas nozarē, piedāvājam atskatīties uz pašiem interesantākajiem reklāmas piemēriem vēsturē.
Ātrāk par skaņu
2012. gada akcija Red Bull Stratos kļuva par vienu no apspriestākajiem tā gada notikumiem pasaulē. Līdz šim bija pierasts, ka kosmosā dodas vien valstu deleģēti astronauti un zīmolu logotipu vietā redzam uzšuves ar valstu karogiem. Red Bull pierādīja to, ka kosmos ir pieejams jebkuram, ja vien pietiek naudas resursu un drosmes turp doties.
Atgādināsim, ka lēcienā no 39 kilometru augstuma austrietim Fēliksam Baumgartneram visbīstamākās izrādījās brīvā kritiena pirmās minūtes, kad Baumgartners iekļuva nekontrolējamā rotācijā ap savu asi un varēja zaudēt samaņu. Par laimi, viņam izdevās ieņemt stabilu pozīciju ar skatu uz leju un atgūt kontroli pār kritienu.
Rekordu grāmatā Baumgartners iekļuvis kā cilvēks, kurš veicis augstāko brīvo kritienu un kā cilvēks, kurš pirmais ir pārsniedzis skaņas ātrumu bez palīglīdzekļiem (viņam izdevās sasniegt 1357,64 km/h jeb skaņu apsteigt 1,25 reizes). Akcijas Youtube tiešraidi noskatījās 8 miljoni lietotāju.
Kalendāra meitenes
Mēs jau esam pieraduši pie erotiska rakstura gada kalendāriem, bet tā nav bijis vienmēr. Šo reklāmas virzienu tieši labdarības nolūkos pirmo reizi aizsāka revolucionāras dāmas no Nortjorkšīras kluba Rylstone Women’s Institute.
Sievietes šādi vēlējās savākt dažus simtus mārciņu, lai atbalstītu leikēmijas ārstēšanas pētījumus. Drīz vien, pēc kalendāra izlaišanas apgrozījumā, tas kļuva plaši populārs visā pasaulē, savāca 600 tūkstošus mārciņu un iedvesmoja Holivudu uzņemt filmu. Pašai jaunākajai fotosesijas modelei bija 57 gadi.
Ričarda Brensona joks
Par godu Millennium tūkstošgadei Londonas centrā bija ieplānots iedarbināt gigantisku panorāmas ratu London Eye. Projektu līdzfinansēja aviokompānija British Airways. Tehnisku iemeslu dēļ šis milzīgais rats ilgu laiku nogulēja uz sāniem Londonas centrā. To nekādi neizdevās pacelt un nostiprināt.
Šo situāciju savā labā izmantoja britu uzņēmējs Ričards Brensons, veikli izreklamējot savu aviokompāniju Virgin. Milzīgs uzraksts uz dirižabļa virs panorāmas rata “pasmējās” par to, ka British Airways projektu nespēj pacelt (“BA CAN’T GET IT UP!!”).
Jēzus Kristus statuja un Greenpeace
Jēzus Kristus statujas rokai augstu virs Riodežaneiro 2006. gadā Greenpeace aktīvisti piestiprināja plakātu, kura vēstījums bija sekojošs: “The future of the planet is in your hands” jeb “Pasaules nākotne ir tavās rokās”. Šī akcija notika laikā, kad Rio rīkoja pasaules mēroga samitu par augu ģenētiskā modificēšanas jautājumiem. Lai arī sabiedrības reakcija dalījās akcijas atbalstītājos un nosodītājos, reklāmas efekts bija milzīgs.
Zemes stunda
Zemes stunda ir lielākais ar klimata izmaiņām saistītais pasākums pasaulē, kuru organizē Pasaules Dabas fonds (WWF). Miljoniem cilvēku visā pasaulē simboliski izslēdz apgaismojumu uz vienu stundu, tādējādi paužot savu atbalstu vides un klimata pārmaiņu problemātikai un nepieciešamajiem risinājumiem.
2008. gada 29.martā oficiāli savu dalību akcijai bija apstiprinājušas 370 pilsētas, vairāk nekā 11 900 uzņēmumu un gandrīz 300 000 individuālu personu. Šogad Zemes stundu svinējām 19. martā.
Ar taksi pēc saldējuma
2015. gada 24. jūnijā, brīdī, kad mēs Latvijā svinējām Jāņus, privāto taksometru serviss Uber rīkoja plaša mēroga akciju 252 valstīs visā pasaulē. Saviem klientiem Uber piegādāja bezmaksas saldējumu. Šī jaukā akcija iekaroja klientu sirdis visā pasaulē un pozitīvi ietekmēja cilvēku attieksmi par Uber servisa izmantošanu. Nākamajā dienā braukt ar Uber taksi kļuva stilīgāk kā līdz šim.
Rotaļlietu parāde
Pateicības diena, kuru ASV atzīmē novembra ceturtajā ceturtdienā, ir viena no amerikāņu iecienītākajām svētku dienām un tradicionāls gada notikums. Šie svētki ievada Ziemassvētku gaidīšanas laiku. Par neatņemamu svētku svinēšanas sastāvdaļu kļūst tradicionāla piepūšamo rotaļlietu parāde, kuru ik gadu Ņujorkā organizē Macy’s universālveikalu tīkls.
Šajā dienā multfilmu un pasaku varoņi izkāpj no TV ekrāniem, ieņem patiesi vērienīgus apmērus un lidinās virs skatītāju pūļiem no Ņujorkas Centrālparka līdz universālveikalam Heralda skvērā.
Virsskaņas Pepsi
1996. gadā atspirdzinošo dzērienu zīmols Pepsi piedzīvoja nopietnus pārdošanu kritumus. Lai uzlabotu esošo situāciju, zīmols veica radikālas grafiskās identitātes izmaiņas un nomainīja logotipa krāsu uz mums labi zināmo zilo toni. Kampaņas ietvaros tika pārkrāsota aviokompānijas Air France virsskaņas lidmašīna Concorde. Šajā svaigi krāsotajā lidmašīnā sēdās aktrise Klaudija Šifere, modele Sindija Kroforda, tenisists Andrē Agasi, lidmašīnas apkalpe un zīmola pārstāvji, lai kopā dotos lidojumā pāri Atlantijas okeānam un Londonā prezentētu Pepsi zīmola jaunās krāsas.
Iepriekš izplānots skandāls
Šis populārais fotoattēls, kurā Holivudas seksa simbolam – Merilinai Monro – kleitā iepūta vēja brāzma no Ņujorkas pazemes metro vilciena, nebija nejauši uzņemts foto kadrs, bet gan ieplānota kampaņa. Fotosesija tika organizēta popularizējot jauno komēdiju “The Seven Year Itch”.
Kad preses izdevumu fotogrāfi, neko nenojauzdami, bija sapulcējušies norunātajā vietā, filmas producentu algoti strādnieki iedarbināja pazemē novietotu ventilatoru un plānotais efekts bija panākts. Par Merilinu runāja visā Ņujorkā.
McDonald’s un Burger King mierizlīgums
Vai ātrās ēdināšanas restorānu biznesā ir iespējams konkurentu mierizlīgums? Jā, ja vien patiesībā tā ir viltīga reklāmas kampaņa.
Kā simbolisku žestu par godu vispasaules miera svinēšanas svētku dienai Burger King piedāvāja savam konkurentam McDonald’s pastrādāt kopā, lai radītu jaunu birgeri McWhopper.
Tas bija izkustinošs cilvēcisku vērtību demonstrēšanas žests un vēl arī augstākās raudzes politisks gājiens, jo Burger King jau sākotnēji zināja, ka McDonald’s vadība projektu visdrīzāk neakceptēs.
Foto: https://www.flickr.com/photos/artbystevejohnson/4776039012/ / https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/