Labas sabiedriskās attiecības ir ļoti svarīgs aspekts jebkura uzņēmuma vai zīmola attīstībai, tomēr lielāka daļa uzņēmumu visā pasaulē uzskata, ka maksāt par sabiedrisko attiecību speciālistu pakalpojumiem ir pilnīgi lieki.
Mēs visi zinām, ka sabiedriskās attiecības ir neatņemama sastāvdaļa uzņēmuma tēla un reputācijas nodrošināšanai. Ar mediju un reklāmas iesaisti, uzņēmums var sasniegt gan attiecīgo mērķa auditoriju, gan parūpēties par ilgtermiņa ieguvumiem. Taču būtiski ir ne tikai zināt, ko uzņēmums vēlas pateikt, bet arī veids, kāda uzņēmums to vēlas darīt. Šim uzdevumam visbiežāk tiek pieaicināti sabiedrisko attiecību profesionāļi, ar kuru palīdzību uzņēmumiem tiek nodrošināta veiksmīga komunikācijā ar sabiedrību un medijiem.
Mūsdienās lielākā daļa uzņēmumi meklē veidus, kā sasniegt jaunu tirgu, izveidot veiksmīgas attiecības ar medijiem, uzspodrināt savu tēlu – sabiedriskās attiecības pakalpojumi var būt labākais laika un naudas izmantošanas veids. Piemēram, daudziem uzņēmumiem, galvenokārt tiem, kas nodarbojas ar komerciju, personīgais sabiedrisko attiecību speciālists ir nepieciešamo “lietu” sarakstā. Jāatzīst, ka uz šodienu sabiedriskajiem speciālistiem tiek maksāts samērā labs atalgojums, taču daudzi uzņēmumi aizvien neredz jēgu ieguldīt šāda profesionāļa pakalpojumos.
Daudzi jaunie zīmoli un pat vairākums nobriedušu uzņēmumu, kas pārstāv dažādas nozares, uzskata, ka sabiedriskās attiecības speciālists ir tīra naudas izšķiešana. Tātad, kāda ir alternatīva?
Visticamāk, lielākie zīmoli jau tā ir veiksmīgi – tos atpazīst, tos vēlas lietot, ar tiem vēlas identificēties, kas nozīmē, ka sabiedriskās attiecības speciālists šeit ir lieks. Taču runa nav tikai par pazīstamiem zīmoliem, arī jauni zīmoli spēj sevi veiksmīgi attīstīt, izmantojot pavisam vienkāršu gudrību – saglabāt kontroli par savām sabiedriskajām attiecībām, jo neviens nezina un nevar izstāstīt stāstu labāk par jums pašiem!
Ar pareizajiem instrumentiem un zināšanām ikviens pats var izveidot savu sabiedrisko attiecību komandu.
Jo pašos pamatos, sabiedriskās attiecības ir vienkārši mārketinga paplašinājums ar citiem līdzekļiem. Daudzi uzņēmumi maksā sabiedrisko attiecību komandai, lai piesaistītu dažādus plašsaziņas līdzekļus, ietekmētu cilvēku domas par sevi un iemantotu cieņu. Pēc tam viņi daudz labāk paši spēj pārvaldīt šīs attiecības un sasniegt savu mērķauditoriju un efektīvus kanālus, bet jauniem uzņēmumiem, kas neprasa pastāvīgu izejošu saziņu, ārējā sabiedrisko attiecību komanda nav nepieciešama.
Jau tagad dažām lielām firmām sabiedriskās attiecības ir visaptverošs jēdziens. Viņi nepieciešamos mērķus sasniedz, izmantojot iekšējos resursus, mazliet lielāka piepūle no mārketinga un visu darbinieku iesaiste būs tieši tas, kas vajadzīgs! Taču šāda veida pieeja nederēs visiem – lai spētu veiksmīgi darboties bez profesionāļu iesaistes, jums jābūt diezgan labai idejai par savu mērķa auditoriju un mārketinga kanāliem. Ja jums tā nav, tad citu palīdzība būs vienīgais ceļš, ja vien ar steigu neveiksiet plašu izpēti!
Foto: Steve wilson/https://www.flickr.com/photos/125303894@N06//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/