Latvijas animācijas filma “Straume” ir guvusi ievērojamu starptautisku atzinību, kas veicinājusi plašas mārketinga aktivitātes ārpus Latvijas.
“Straume” savu ceļu uzsāka ar izrādīšanu Kannas festivālā, kas, kā atzina režisors Gints Zilbalodis, bija pirmā reize, kad viņš pats filmu redzēja. Pēc tam tā tika izrādīta Toronto Starptautiskajā filmu festivālā un Vankūveras Starptautiskajā filmu festivālā, kā arī tika uzaicināta uz “Open Cinema” programmu 29. Busanas Starptautiskajā filmu festivālā, kur tā tika demonstrēta āra kinoteātrī 2024. gada oktobrī. Filma piedalījās arī Melburnas Starptautiskajā filmu festivālā, kur tā ieguva Speciālo žūrijas balvu.
ASV “Straume” tika izlaista ierobežotā apjomā Ņujorkā un Losandželosā 2024. gada 22. novembrī, pirms paplašināšanas līdz 200 kinoteātriem 6. decembrī.
Šie starptautiskie panākumi un atzinības ir būtiski veicinājuši filmas “Straume” atpazīstamību un popularitāti pasaulē, demonstrējot Latvijas animācijas spēju sasniegt globālu auditoriju. Taču kā sacensties ar Holivudas grandiem?
Atšķirībā no Holivudas lielbudžeta grāvējiem, kuriem tiek tērēti miljoni reklāmas kampaņām, Latvijas animācijas filmai “Straume” ir pavisam cita pieeja. Tā vietā, lai paļautos uz dārgiem TV klipiem, milzīgiem reklāmas stendiem un globāliem reklāmas līgumiem, filmas režisors Gints Zilbalodis ir izvēlējies daudz personiskāku un sirsnīgāku mārketinga stratēģiju, kas veido tuvību ar skatītājiem un veicina patiesu interesi par filmu.
Režisors aktīvi sociālos tīklus, kur regulāri dalās ar dažādiem filmas aizkadriem – sākot no agrīnām skicēm un animācijas procesa fragmentiem līdz pat aizraujošiem atklājumiem par filmas varoņiem. Šāda atklātība ne tikai parāda filmas tapšanas aizkulises, bet arī ļauj skatītājiem sajusties kā daļai no šī ceļojuma.
Turklāt Zilbalodis bieži atbild uz skatītāju jautājumiem – par filmas tapšanu, tās nozīmi un dažādiem slēptiem simboliem. Tā vietā, lai filma tiktu uztverta tikai kā vienreizējs kinoteātra apmeklējums, tā kļūst par kopienas pieredzi, kur katrs var justies iesaistīts un īpašs.
Papildus tam režisors regulāri piedalās dažādās intervijās, kas nav brīnums, ņemot vērā, ka filma nominēta diviem “Oskariem”. Šajā ārzemju intervijās režisors brīvi un neformāli stāsta par filmas tapšanu. Šī pieeja ir īpaši efektīva, jo klausītājiem ir iespēja dziļāk iepazīt režisora personību, saprast, kā viņš domā, un uzzināt par viņa iedvesmas avotiem. Tā vietā, lai uzspiestu reklāmas, filmas autors kļūst par īstu sarunu biedru, kurš ar aizrautību stāsta par savu darbu.
Tā kā “Straume” jau ir guvusi panākumus starptautiskos festivālos, tie paši par sevi kļūst par lielisku reklāmu. Cilvēki, kuri filmu noskatījušies Kannās, Anesī vai Toronto, ar sajūsmu dalās iespaidos sociālajos tīklos, radot organisku “word-of-mouth” reklāmu, kas bieži vien ir daudz efektīvāka nekā dārgi reklāmas klipi.
Intervijās un sociālajos tīklos režisors arī iedrošina skatītājus dalīties ar saviem viedokļiem un recenzijām, kas rada papildu rezonansi un veicina filmas izplatīšanos.
Lai gan budžets ir ierobežots, šķiet, ka filmas komandai pat nav jāmeklē veids kā sadarboties ar citiem māksliniekiem un zīmoliem, jo fani paši aizrautīgi runā par filmu, zīmē grafiti uz sienā, un top pat apģērba kolekcijas gabali ar filmas varoņiem.
“Straume” pierāda, ka lielam reklāmas budžetam nav obligāti jābūt panākumu atslēgai. Tā vietā, lai tērētu miljonus dārgiem reklāmas materiāliem, filmas veidotāji ir izvēlējušies tiešo komunikāciju ar skatītājiem, radot cilvēcīgu, personisku un draudzīgu atmosfēru. Šis mārketinga modelis balstās uz autentiskumu, fanu iesaisti un dabisku ziņas izplatīšanos, kas ne tikai palīdz filmām kā “Straume” sasniegt plašu auditoriju, bet arī padara tās īpašas skatītājiem.
Jāpiebilst, ka nesen valdība piešķīra 70 000 eiro filmas starptautiskā mārketinga izdevumu segšanai, lai atbalstītu tās popularizēšanu ārvalstīs.