Organizējot konkursus Facebook, uzņēmumi ātri iegūst lielu sekotāju pulku. Tā kā par piedalīšanos konkursā dalībniekiem nekas nav jāpērk un arī balvas ir nelielas, tad uzņēmumiem nav jāveic formalitātes, kas parasti ir saistītas ar konkursu rīkošanu. Savukārt uzvarētāju noteikšana notiek konkursantiem neredzamā veidā.
Kosmētika, kūkas, elektrotehnika, biļetes uz pasākumiem – to un daudz ko citu var vinnēt Facebook konkursos. Lai tajos piedalītos, parasti pietiek kļūt par konkrētā konkursa rīkotāja sekotāju, dalīties ar ierakstu un minēt komentārā kādu savu draugu. Izpētot Facebook notiekošos konkursus, Neatkarīgā secināja, ka lielākā daļa konkursu organizētāju paziņo gan izlozes datumu, gan arī publiski nosauc uzvarētāju. Tomēr daļa ir tāda, kura nepaziņo izlozes datumu un nekad nenosauc uzvarētāju vai arī sola vinnētājiem aizsūtīt privātu ziņu. Pavisam īpaša ir uzņēmumu kategorija, kas balvas sola visiem dalībniekiem, bet rezultātā tās nedabū neviens.
Atgriezeniskā saite
Uzņēmumi sociālos tīklus izmanto savu produktu vai pakalpojuma reklamēšanai un jaunu klientu piesaistīšanai. SIA Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala Neatkarīgajai atzīst, ka sociālie tīkli ir vienīgais medijs, kas uzņēmumam sniedz nekavējošu atgriezenisko saiti par tā darbību, piedāvājumiem un komunikāciju. «Tāpēc uzņēmumiem, kuriem rūp klientu viedoklis un atsauksmes, aktīva darbība sociālajos tīklos ir svarīga gan emocionālā, gan biznesa rezultātu ziņā. Tas ir kā iedzert kafiju un aprunāties ar daudziem klientiem vienlaikus, uzklausīt svarīgo un ieviest to biznesa praksē. Nenoliedzami veiksmīgai darbībai sociālajos tīklos ir ietekme arī uz produktu pārdošanu – labāk informēti klienti, jaunu produktu un pakalpojumu atpazīstamība, lielāka lojalitāte,» skaidroja R. Ikala.
Arī SIA Stockmann aktīva komunikācija sociālajos tīklos palīdz veidot un nostiprināt publisko tēlu, sasniegt arvien plašāku auditoriju, informēt par aktualitātēm, jaunumiem vai izmaiņām ievērojami ātrāk, nekā izmantojot citas saziņas platformas un veidot tiešu atgriezenisku saiti ar klientu. Pēc SIA Stockmann mārketinga vadītājas Daces Kokinas teiktā, 21. gadsimtā internets ir primārais informācijas meklēšanas un iegūšanas līdzeklis, tāpēc ir būtiski uzņēmumam tajā būt aktīvam, informēt par visu notiekošo un piesaistīt jaunos potenciālos klientus. Regulāri ieraksti ne tikai informē par aktualitātēm universālveikalā, bet arī rada koptēlu un ir viena no uzņēmuma zīmola vizītkartēm.
AAS Balta komunikācijas vadītāja Līna Lisnere, piekrītot kolēģiem, norāda, ka sociālo tīklu vidē svarīgi veidot nevis uzņēmuma monologu, bet gan sarunu, kur būtiski ir ne tikai stāstīt par uzņēmumu un tā piedāvājumu, bet arī uzklausīt atgriezenisko saiti no klientiem, kas palīdz novērtēt, ko uzņēmums dara labi, tajā pašā laikā izprotot jomas izaugsmei. «Tāpēc vienmēr rūpīgi iepazīstamies gan ar sekotāju komentāriem pie mūsu ierakstiem, gan publicētajām atsauksmēm,» atklāja L. Lisnere.
Savukārt ERGO sociālos tīklus izmanto ne tikai savu pakalpojumu popularizēšanai, bet arī sabiedrības informēšanai, piemēram, īstenojot dažādas korporatīvās sociālās atbildības kampaņas. Tāda ir bijusi satiksmes drošības un sociālā kampaņa Laiks atmest par atteikšanos lietot mobilo tālruni pie auto stūres, arī informatīvi izglītojošā kampaņa Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!, kas aktualizēja jautājumu par drošu elektrisko skrejriteņu iekļaušanu satiksmē un jauna regulējuma izstrādes nepieciešamību, Neatkarīgajai uzsver apdrošināšanas sabiedrības ERGO Mārketinga departamenta vadītājs Oskars Matisons.
Vinnētāji zem lupas
Viens no efektīvākajiem veidiem, kā iegūt pēc iespējas vairāk sekotāju sociālos tīklos, ir organizēt konkursus. Šādu konkursu nosacījumi parasti ir diezgan līdzīgi, proti, sekot konkrētā uzņēmuma Facebook lapai vai Instagram kontam, dalīties ar šo ziņu, komentāros pieminēt kādu savu draugu vai draugus. Šādā veidā īsā laikā iespējams savākt vairākus tūkstošus sekotāju.
Par konkursu popularitāti Facebook liecina gan to skaits, gan ieinteresēto cilvēku daudzums. Ar tēmturi #konkurss šobrīd Facebook var atrast aptuveni 300 konkursus, kas ir ievietoti šā gada laikā. Interese par šiem konkursiem bijusi dažāda. Vienos piedalās daži simti, citos – tūkstoši.
Metodes, kā starp vairākiem tūkstošiem konkursantu izvēlēties uzvarētāju, atšķiras. Piemēram, Rimi Latvia to dara, sanumurējot visas pareizās atbildes un ar random.org palīdzību izvēloties vienu skaitli. Stockmann vinnētājus izvēlas manuāli, pēc D. Kokinas teiktā, ievērojot ētikas principus. Balta uzvarētāju noteikšanai izmanto tiešsaistes rīkus, piemēram, Fanpagekarma.com, kas izstrādāts tieši Facebook konkursu izlozēm. Arī ERGO rīkojas līdzīgi.
Daļa no konkursa organizētājiem arī neslēpj, ka izlozētais tiek «rūpīgi pārbaudīts», piemēram, vai uzvarētājs nav interešu konfliktā ar uzņēmumu (nav tā darbinieks), vai tas nav bots vai arī dalībai konkursā speciāli radīts konts. Pirms vairākiem mēnešiem tieši šī iemesla dēļ tika atsaukti viena Facebook konkursa rezultāti pēc to paziņošanas. Taču lielākoties šādas pārbaudes notiek pirms uzvarētāju publiskošanas un no konkursantu acīm slēptā veidā.
Lai gan Facebook ir iespēja darboties tiešraidē, uzņēmumi šādu praksi izložu veikšanā nepiekopj, skaidrojot to ar nelielām balvām, nevēlēšanos traucēt citus Facebook lietotājus, kuri nav konkursa rezultātos ieinteresēti u. tml.
Veiksme vai atkarība?
Ņemot vērā lielo interesi par konkursiem un no skatītāju acīm slēpto izlozi, rodas šaubas, vai vispār tajos izdodas uzvarēt. Izrādās, ka ir daži veiksminieki, kuri šajos konkursos regulāri kaut ko laimē. Aktīva Facebook konkursu dalībniece Inese Neatkarīgajai atklāj, ka viņa Facebook konkursos vinnē balvas ik pa pāris nedēļām – sākot no picām, elektronisko cigarešu šķidrumiem, griliem, kino biļetēm, suši izlasēm, brančiem un beidzot ar SPA procedūrām un pavisam jaunas mašīnu testēšanas uz nedēļas nogali ar pilnu bāku. «Esmu traka konkursniece. Man jau tā ir kā atkarība. No rīta, kā acis vaļā, tā share un like pirmā tūre. Un tad brīvākos brīžos atkal. Dienas izskaņā – vakara tūre,» atklāti stāsta Inese. Arī Sandra konkursos piedalās regulāri. Viņa vinnējot aptuveni reizi nedēļā un nereti arī tādas lietas, ar kurām nemaz nezina, ko iesākt. Piedalīšanos konkursos par atkarību viņa nesauc. Tas esot ik rīta rituāls, malkojot kafiju.
Taču desmitiem citu aptaujāto Facebook konkursos nav vinnējuši ne reizi, pat piedaloties tajos regulāri. Naudas ieguldījumus tie neprasa, bet laiku gan.
Daži uzņēmumi Neatkarīgajai atzina, ka tādiem konkursantiem, kas piedalās visos konkursos pēc kārtas, balvas dod nelabprāt. «Dažreiz apskatot potenciālā uzvarētāja profilu, redzams, ka visa darbošanās sociālajā tīklā ir tikai piedalīšanās konkursos un uzņēmumu skaits, kuriem tiek sekots, sniedzas jau tūkstošos. Skaidrs, ka viņu neinteresē ne uzņēmums, ne tā jaunumi,» Neatkarīgajai atklāja viens konkursu rīkotāja pārstāvis, kas vēlējās palikt anonīms. Pēc viņa teiktā, šādu profesionālu konkursantu parasti ir aptuveni piektā daļa.
Ilze Šteinfelde