Apzinoties mūsdienu tehnoloģiju attīstību un iespējas, mēs prasām no tām arvien vairāk un nesamierināmies ar to nepilnīgu darbību. Mums vajag visu un uzreiz tā, lai tas būtu ātri, ērti un apstiprinātu mūsu priekšstatus par saņemto pakalpojumu. Mūsdienu sabiedrība tiecas uz maksimālas efektivitātes sasniegšanu, un šo parādību mēdz dēvēt par makdonaldizāciju.
Makdonaldizāciju raksturo četri pamatprincipi – efektivitāte, paredzamība, aprēķināmība un kontrole, kas izslēdz iedziļināšanos un tiek virzīti uz rezultāta mērķtiecīgu sasniegšanu. Šī parādība aptver daudzas dzīves jomas, un dažkārt mēs to pat neapzināmies. Makdonaldizācija ir skārusi pat tādu vērtību kā kultūra – tas atspoguļojas neskaitāmajās komerciālajās filmās, kuru mērķis nav uzrunāt skatītāju un vērst tā uzmanību uz laikmetīgām vērtībām, bet gan radīt kinolenti, kādu sagaida sabiedrība – viegli uztveramu, paredzamu stāstu, kuru izdzīvo populāri aktieri. Lūk, tā darbojas makdonaldizācija.
Šīs sabiedrības tendences nosaukums cēlies no ātrās ēdināšanas restorānu tīkla McDonalds. Globālā kompānija ir pierādījusi, ka, izstrādājot efektīvu darbības struktūru, ikvienā pasaules malā ir iespējams sniegt identisku pakalpojumu, kas attaisnos patērētāju ekspektācijas. Dodoties uz šo restorānu, mēs jau zinām, ko pasūtīsim, kā tas izskatīsies un garšos, un kāds darbinieks stāvēs otrpus letei.
Makdonaldizācija ir vērojama arī medijos – redakcijas cenšas nodrošināt pēc iespējas lielāku ziņu plūsmu, kas pasniegtas viegli uztveramā veidā. Svarīgākā informācija tiek izcelta, ziņu saturs tiek vizualizēts ar foto un video palīdzību, un lasītājam vairs nav tik ļoti jāiedziļinās – viņam pietiek ar virspusīgu satura atreferējumu.
“Mums ir vairāk informācijas, bet mazāk zināšanu. Vairāk komunikācijas, bet mazāk vienotības. Vairāk preču, bet mazāk nemateriālo vērtību. Mēs esam apjukuši, cenšoties apmierināt savu materiālo apetīti, un, iespējams, neesam pamanījuši patiesā prieka izzušanu,” tā rakstnieks un politiskais aktīvists Randalls Robinsons.
Makdonaldizācija nopietni apdraud daudzas jomas, kuru vērtība un identitāte varētu izzust, ienākot vienotajai un globalizētajai struktūrai, kas absorbē visu unikālo. Šī parādība liedz sabiedrībai iespēju baudīt mirkli, dzīvojot šeit un tagad. Patiesībā makdonaldizācija liek mums atgriezties padomju laikos, kad visi patērēja vienādu produkciju.
Taču toreiz tā bija realitāte, bet šodien – izvēle.
Šeit būs video informācijas ērtākai uztveršanai:
Foto: HA! Designs -Artbyheather/https://www.flickr.com/photos/hadesigns/https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/