Kad saldumu ražotājs “Skittles” vēlējās sākt pārdot savas krāsainās konfektes, viņi izmantoja saukli “nogaršo varavīksni”. Un tas strādāja! Miljoniem patērētāju visā pasaulē nevarēja atrauties no šī, nu jau, tik skanīgā un atbilstošā saukļa. Tātad, kas to padarīja tik veiksmīgu? Pirmkārt jau tas, ka tā bija metafora.
Un kas tā īsti ir? Būtībā, metafora ir pārnestā nozīmē izmantota tēlaina frāze, kurā tiek izmantoti salīdzinājumi ar kopīgām iezīmēm un kas tiek lietots cita vārda vietā uz priekšstatu un nozīmju līdzības pamata. Tirgotāji gadsimtu gaitā ir izmantojuši metaforu spēku, lai pārdotu produktus un pakalpojumus. Un kāpēc ne? Tas strādā. Ir ļoti maz produktu, kas var attēlot klientiem to labumu tik skaidri, kā to var metafora.
Piemēram, ja jūs pārdodat vīnu, jūs varētu tā garšu aprakstīt sausā, faktiskā valodā. Taču varētu teikt, ka vīns ietver sevī Provansas rietošās saules skūpstu. Kurš apgalvojums, jūsuprāt, strādātu labāk?
Lūk, dažas no priekšrocībām, reklāmā izmantojot metaforas:
Tās padara produktu pievilcīgāku
Iedomājieties kūciņas, kas izkūst mutē kā sviests. Vai pludmali, kas spīd ar dimanta spožumu. Dzejnieki vienmēr ir zinājuši, ka nekas nevar padarīt kaut ko pievilcīgāku un skaistāku kā metafora. Nav brīnums, ka viņi vienmēr ir izmantojuši metaforas, lai aprakstītu savas iedvesmas objektus. Tātad, ja jūs vēlaties savu produktu padarīt pievilcīgāku vai krāšņāku, metafora šim mērķim darbosies izcili.
Metaforas iezīmē produkta ieguvumus
Kravas automašīna tik cieta kā klints. Dzinējs, kas murrā kā kaķis.
Kad jums ir nepieciešams dramatizēt produkta ieguvumus, metaforas bieži tam strādā vislabāk. Dažos vārdos ar to palīdzību var izcelt unikālas priekšrocības, ko produkts piedāvā. Tā vietā, lai teiktu, ka kravas automašīna ir ārkārtīgi cieta, labāk darbojas frāze, ka tā ir cieta kā klints.
Padara jūsu ziņojumu neaizmirstamu
Lielākais izaicinājums kaut ko pārdodot ir lielais juceklis, kas valda mārketinga pasaulē. Jūs pārdodat kādu produktu vai pakalpojumu, ko dara arī simtiem citu uzņēmumu. Bieži atšķirība starp vienu zīmolu un citu ir pavisam neskaidra un miglaina. Klienti tiek pastāvīgi bombardēti ar ziņojumiem – visi apgalvo vienu un to pašu.
Tātad, kā nodrošināt, ka jūsu ziņa izceļas? Protams, izmantojot metaforu. Tā ir ļoti noderīga, jo ar tās palīdzību var panākt, ka ziņojums iespiežas klienta prātā. Pat visā tirdzniecības juceklī var panākt, ka klients jūsu vēstījumu atcerēsies.
Metaforas rada emocionālu saikni
Ziepes ir ziepes. Bet kad ādas kopšanas zīmols “Dove” savā reklāmā pavēstīja, ka “tā nav mīlestība, tā ir dove” (It`s not love, it`s dove), cilvēki nekavējoties uz apgalvojumu reaģēja un tam noticēja. “Dove” tobrīd savā veidā pārtrauca konkurēt ar citiem ziepju ražotājiem un kļuva par kaut ko būtisku patērētāja dzīvē. Tādējādi ir skaidrs, ka metaforas var būt noderīgs instruments, lai izveidotu spēcīgu saikni ar klientu.
Vizuālās metaforas
Kurš teica, ka metaforām ir jābūt tikai izpaustām vārdos? Attēli reizēm strādā pat labāk par mutisku ziņojumu. Tātad, kad aviokompānija “British Airways” vēlējās uzsvērt komfortu, ko nodrošina tās lidmašīnu sēdekļi, viņi reklāmā izmantoja metaforu, kur bērns aizmieg mātes rokās. Galu galā, kas var būt ērtāks par to? Līdzīgi rīkojās arī Itālijas apģērbu ražošanas uzņēmums “Benetton”, attēlojot savu krāsu filozofiju, parādot reklāmā melnādainu māti ar baltādainu mazuli. Kas var vēl vienotāk attēlot krāsas par šādu salīdzinājumu?
Vizuālās metaforas ļoti bieži izmanto reklāmā un mārketingā, jo tās strādā pārsteidzoši labi – klienti nevēlas lasīt kaudzēm teksta, un ja reklāmdevējs var notvert viņu uzmanību ar attēlu, kas izsaka to, ko ir nepieciešams pavēstīt – tas ir daudz labāk.
Tomēr, pirms izmantot metaforas jūsu mārketinga komunikācijā, pārliecinieties, ka ievērojat šos noteikumus:
Esiet piesardzīgs
Viena problēma ar metaforām ir tā, ka tās var tikt pārprastas vai nesaprastas. Jāatceras, ka izmantojot metaforu, nevar pārdot pilnīgi jebko, kam nav sakara ar produktu. Metafora apvieno divas dažādas idejas kopā, tomēr starp tām ir jābūt būtiskam savienojumam. Pretējā gadījumā, reklāma var beigties ar ziņu, kas ir neskaidra un pilnīgi neefektīva. Daudzu tirgotāju reklāmas ir izgāzušās, reklāmdevējiem mēģinot būt pārāk radošiem, izmantojot metaforas.
Izvairieties no klišejām
Iemesls, kādēļ kaut kas tiek saukts par klišeju ir tādēļ, ka to izmanto visi citi. Un ja jūs izmantojat klišejas, jūsu ziņa varētu tikt aizmirsta starp simtiem citu, kurās tiek izmantota šī pati ziņa vai metafora.
Jums ir nepieciešams savu produktu vai pakalpojumu padarīt interesantu un atsvaidzinošu, izmantojot kreatīvus un efektīvus risinājumus. Tomēr, kad tiek izmantota klišeja, jūs kļūstat par kāda cita pakaļskrējēju.
Lietojiet metaforas savā labā un atcerieties – esiet kreatīvi, esiet neaizmirstami un esiet pamanāmi!
Foto: Etienne/https://www.flickr.com/photos/glassholic//https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/