Baltijā veiktais pētījums par iecienītākajiem zīmoliem liecina, ka Latvijā neviens no pašmāju zīmoliem nav iekļuvis TOP 10. Lielākoties reģionālie un globālie zīmoli ieņem vadošās topa pozīcijas arī Igaunijā un Lietuvā.
Pēdējos četrus gadus pirmo vietu Latvijas topā ieņem Swedbank. Laima, kas ļoti ilgu laiku turējās otrajā vai trešajā vietā, šoreiz TOP 10 nav iekļuvusi. Atšķirībā no kaimiņvalstīm Latvijas topā ir vairāki tehnoloģiju zīmoli – piemēram, Samsung, Apple un Audi. Tāpat Latvijas iedzīvotāji augsti novērtējuši arī zīmolu Neste, kamēr citviet Baltijā neviens degvielas tirdzniecības uzņēmums zīmolu TOP10 nav iekļuvis.
Iecienītāko zīmolu TOP 10 visās trijās Baltijas valstīs ierindojušies tādi globāli zīmoli kā YouTube, Google un Swedbank, kā arī veikalu tīkls Maxima. Vietējie zīmoli topā lielākoties nav iekļuvuši, izņēmums ir vienīgi Igaunija, kurā pirmo vietu ieņem saldumu ražotājs Kalev, tam seko globālais zīmols YouTube, bet jau nākamie ir sabiedriskā raidorganizācija ERR un vietējais mazumtirdzniecības tīkls Selver. Savukārt septītā vieta atvēlēta Farmi Piimatööstus.
Trīs globālo zīmolu – Facebook, YouTube un Google – konkurencei katrā no Baltijas valstīm ir atšķirīgi rezultāti. Latvijā Facebook nav iekļuvis TOP 10, Igaunijā tas ir desmitajā vietā, bet Lietuvā – pirmajā. Google Latvijā ierindojies trešajā vietā, bet Igaunijā un Lietuvā – piektajā, savukārt YouTube ieņem otro pozīciju Igaunijā, trešo – Lietuvā un septīto – Latvijā. Tādējādi Google un YouTube ir gana populāri Baltijā, savukārt par Facebook viedokļi dalās. Iemesls visticamāk nav Facebook atpazīstamības trūkums, bet gan ar to saistītie skandāli, kā noskaidrots Kantar Emor un Kantar TNS veiktajā pētījumā, vaicājot par zīmola pievilcību.
“Igaunijas TOP 10 iekļuvuši četri pasaules zīmoli, Latvijas topā seši un Lietuvā – septiņi, ja par starptautisku zīmolu uzskatām Lidl,” norāda Kantar Emor pētījumu eksperts Aivars Voogs. Pēdējās desmitgades laikā vietējiem zīmoliem ir arvien grūtāk sacensties ar starptautiskajiem zīmoliem. Šajā konkurencē veiksmīgi bijuši tikai Igaunijas tirgotāji.”
Pēdējo četru gadu laikā Lietuvā visiecienītākais zīmols ir bijis Google vai Facebook. Lidl, kas Lietuvas tirgū ienāca tikai pirms pāris gadiem, tagad kļuvis par otru iemīļotāko zīmolu. Pērn, tikai gadu pēc savas darbības uzsākšanas Lietuvā, Lidl jau ieņēma septīto vietu, un tas vēl nav pārstāvēts Latvijā vai Igaunijā. Kopumā pēdējo gadu laikā jauno tehnoloģiju un mediju zīmoli Lietuvā ir strauji kāpuši iecienītāko zīmolu topā.
Pētījums tika veikts šī gada aprīlī, aptaujājot Latvijas, Igaunijas un Lietuvas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Izlases kopa tika izveidota proporcionāli katras valsts iedzīvotāju skaitam. Katrā valstī tika aptaujāti vismaz tūkstotis cilvēku, un aptaujā tika iekļauti vairāk nekā 150 zīmoli visā Baltijā.