Sociālie tīkli mūsdienās ieņem aizvien nozīmīgāku lomu komunikācijā ar sabiedrību un kļuvuši par spēcīgiem ieročiem arī priekšvēlēšanu laikā. Lai arī deputātu kandidātiem ar vēlētājiem sociālajos tīklos noteikti komunicēt vajadzētu, ir partijas, kuras sociālos tīklus izmanto kā iespēju manipulēt ar sabiedrību un ar to palīdzību sagrozīt patieso realitāti, to aizstājot ar mākslīgi radītu ilūziju.
Divas partijas, kuras šobrīd visaktīvāk tiek piesauktas saistībā ar nākamo valdības koalīciju, Saskaņa un KPV LV, šķiet, tik ļoti ir satuvinājušās, ka pat komunikācijas stils sociālajos tīklos tām ir gaužām līdzīgs. Papildus tam, abas partijas nav izslēgušas iespējamo sadarbību un KPV LV pat sākusi reklamēties krievu valodā.
Abu komunikācijas modeļa līdzības ir nenoliedzamas, kas liek domāt, ka abu partiju kopīgā nākotne nav tikai dažu politiķu vai žurnālistu izdomājums, bet pavisam reāla iespējamība. Tāpat rodas sajūta, ka šo partiju komunikācijas stratēģija tiek vadīta no viena komandpunkta.
Nevēlamās personas tiek bloķētas
Gan Saskaņa, gan KPV LV aktīvi bloķē kritiķus sociālajos tīklos, radot citu realitātes sajūtu saviem sekotājiem, kur abām partijām visapkārt ir vieni vienīgi atbalstītāji, kuri uzmundrina viens otru. Līdz ar to tiem, kas vēl šaubās par savu izvēli, tiek radīts priekšstats, ka KPV LV ir liels atbalsts, lai gan realitāte rāda, ka par KPV LV ir pārdomājuši balsot pat tie, kuri sākotnēji bija šīs partijas kaislīgi atbalstītāji.
Troļļi ar līdzīgām iezīmēm
Abām partijām ļoti uzkrītoši vērojama mākslīgi veidotu paziņojumu izvietošana sociālajos tīklos ar mērķi diskreditēt politiskos pretiniekus – vairums no tiem ir vieni un tie paši. Piemēram, šobrīd pie varas esošās partijas.
Tiesa, jauna pieeja tiek izmantota arī šeit – ik pa brīdim tiek mainīti aktīvo interneta komentētāju profili un segvārdi, lai sasniegtu augstāku uzticamības pakāpi. Piemēram, mikroblogošanas vietnē Twitter visiem labi zināmais un ļoti ražīgais trollis ‘Animal Farm’ šobrīd jau vairākas dienas kā paņēmis pauzi.
Kļūdas – vienas un tās pašas
KPV LV un Saskaņu paziņojumos sociālajos tīklos vērojama kopīga iezīme – abas savus paziņojumus latviešu valodā bieži vien raksta ar jēdzieniskām un interpunkcijas kļūdām, kas raksturīga cilvēkiem, kuriem latviešu valoda nav dzimtā. Papildus tam, KPV LV arī sākusi reklamēties krievu valodā, kas daudziem tās atbalstītājiem šķitis negaidīts pavērsiens.
Agresīvs komunikācijas stils
Arī komunikācijas stils šīm abām partijām ir manāmi agresīvs un veidots tā, lai nepieļautu nevienu pretēju domu partijas līderu viedoklim. Kritiķi tiek apklusināti, bet uz jautājumiem atbildēts ar pretjautājumiem.
Tajā pat laikā šī līdzība nav pārsteidzoša, ņemot vērā, ka KPV LV nekad nav slēpusi savas simpātijas pret Saskaņu un vairākkārt apliecinājusi, ka būtu gatava iet vienā koalīcijā ar šo, it kā sociāldemokrātisko, partiju. Vienlaikus rodas jautājums, vai pieļaujams, ka sociālie tīkli no komunikācijas ar sabiedrību pārvēršas par manipulatīvu instrumentu, lai radītu tai greizu priekšstatu par valsti un tajā notiekošo?