Neskatoties uz to, ka šogad laikapstākļi pat neliecina par ziemas tuvošanos, daudzu veikalu skatlogos un iekārtojumā jau parādās Ziemassvētku tematika. Šī ir unikāla mūsdienu parādība, kas tiecas mākslīgi radīt svētku sajūtu, tādējādi jau laicīgi atgādinot cilvēkiem par tuvojošos dāvanu iegādi.
Mārketinga radītā pasaule paredz nepārtrauktu aktualitāšu meklēšanu un uzsvēršanu, lai emocionālā līmenī iedarbotos uz cilvēka zemapziņu, raisot viņos svētku gaidas. Tas, protams, nav slikti, jo, kā zināms, lai svētki būtu pilnvērtīgi un atmiņā paliekoši, tiem ir jāgatavojas – gan emocionāli, gan arī fiziski. Taču jautājums ir – vai mūsdienu komerciālās pasaules radītā svētku sajūta ir īstais svētku piepildījums?
Daudzu Eiropas pilsētu tirdzniecības centros lielā pompozā svētku egle parādās jau vasaras beigās, nomainās arī apģērbu kolekcijas – viss tiek virzīts uz to, lai cilvēki jau laicīgi, patiesībā, jau pāragri noskaņotos uz gadalaiku maiņu un domām par nākotni. Taču kur paliek daudzu tik iemīļotais sauklis – “dzīvo šodien”? Vai tiešām jau augusta beigās mums jāsāk meklēt Ziemassvētku cepeša recepte? Atbilde ir vienkārša – komercializācija mums laupa iespēju pašiem gūt savu svētku sajūtu, meklēt to dzīves sīkumos. Tā rada mums ilūziju par to, ka svētku sajūta ir meklējama cilvēku pārpildītajos tirdzniecības centros, dāvanās, svētku akcijās un loterijās, kas ir tikai forma bez patiesa satura.
Latvijā tomēr šī tendence nav tik dramatiska, jo pirms Ziemassvētkiem mums ir vēl viena ļoti svarīga atzīmējamā diena – Latvijas Neatkarības proklamēšanas diena. Līdz 18. novembrim lielāko daļu vides iekārtojuma pārņem patriotiskā tematika. Tas, protams, nav slikti, jo tas veicina bijību pret valsti un tās vērtībām, taču atkal rodas jautājums – vai ikviens, kas pie mēteļa lepni piesprauž lentīti Latvijas karoga krāsās, patiesi izjūt šo cieņu un mīlestību pret valsti, vai arī lielai daļai tā ir vienkārši citu iespaidota tendence?
Glancētais veikalu skatlogu noformējums aicina mūs ieiet šajā pasaulē un uz brīdi atmest savas ikdienas rūpes. Tas ir iedarbīgs veids, kā bez reklāmām un tiešiem saukļiem iedarboties uz patērētāju un likt viņam iegādāties kaut ko no plašā “īpašo” preču klāsta.
Šis ir temats, kas ikvienam jāizvērtē pašam, taču nav šaubu, ka komercijas nolūkos tiek “sašķobīta” mūsdienu cilvēku uztvere par to, kas patiesi ir īsts un vērtīgs.
Foto: Jason Devaun /https://www.flickr.com/photos/34316967@N04//https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/