Mēs visi ļoti zinām, ko nozīmē “nostalģija” un paši vien nereti, domājot par laimīgajiem laikiem pagātnē, izsakām frāzi “ak, šie vecie, labi laiki!” Nostalģija kā mārketinga elements arī mūsdienās tiek izmantots visai bieži – tas ir efektīvs veids, kā piesaistīt patērētāju uzmanību, un vēl vairāk, ja to apvieno ar jauninājumiem.
Ticiet vai nē, nostalģijas mārketings ir visur. Ieslēdziet televizoru, un, visticamāk, jūs ātri vien pamanīsiet reklāmu, kurā piedalās kāds jūsu jaunības laikā iemīļots aktieris, izskanēs pazīstama bērnības dziesma vai reklamēts produkts, kuram tiek izmantota etiķete ar klasisku fontu un stilu, kas atgādina par pagātnes laikmetu.
Būtībā nostalģijas mārketinga mērķis ir piesaistīt auditorijas uzmanību, izmantojot vecākas un pazīstamākas pagātnes tendences. Piemērs – tādi populāri seriāli kā “Mad Men” iedvesmoja sešdesmito gadu nostaļģiju skatītājiem visā pasaulē, savukārt Netflix “Stranger Things” izcēla 1980. gadu filmu klasiku un popkultūru, kā rezultātā seriāls kļuva par masveida hitu.
Pēc pētnieku domām, nostalģija var “neitralizēt vientulību, garlaicību un trauksmi”, kā arī uzbur pozitīvas emocijas. Savukārt mārketinga speciālisti uzskata, ka nostaļģija var ietekmēt klientus ļoti spēcīgi.
Viens no labākajiem veidiem, kā piesaistīt auditorijas uzmanību, ir palīdzēt atcerēties tiem labākās atmiņas no savas pagātnes. Tas var izpausties dažādos veidos: klasiski hiti, slaveni vēsturiski notikumi, slavenības un pat senas modes tendences. Pavisam drosmīga ir arī produkta atgriešanās pie sākotnējā dizainā.
Pēdējais iemesls, kāpēc nostalģijas mārketings ir efektīvs, ir tas, ka tas liek reklāmām un mārketinga kampaņām kļūt autentiskākām. Lielisks piemērs tam ir “Microsoft” reklāma, kas reklamē jauno un uzlaboto Internet Explorer.
Mēģinot iekarot paaudzi, kas ir uzticīga Safari un Chrome, reklāma noveda skatītājus pa atmiņu joslu, izmantojot slavenus 90. gadu modes kliedzienus un tendences, piemēram, Trolls, Tazos un Hungry Hungry Hippos.
Izmantojot nostalģijas mārketingu, zīmoli spēj piesaistīt savas auditorijas pozitīvas emocijas, izvirzīt savus produktus uzmanības centrā un radīt vairāk ieņēmumu un lielāku atpazīstamību. Kāpēc gan to neizmantot?