Vides reklāma ir viens no veiksmīgākajiem veidiem, kā patērētājiem pasniegt produktu. Masīvie reklāmu stendi šosejas malā, reklāma autobusa pieturā vai intriģējošs plakāts lidostas terminālī paņem lielu daļu cilvēku uzmanības lielos, spilgtos, krāsainos un, bieži, provokatīvos veidos.
Gandrīz ikviens cilvēks katru dienu atstāj savas mājas, lai dotos uz darbu, skolu, vakariņām, kino, satiktu draugus vai paziņas. Ikdienā cilvēki pārvietojas mašīnās, brauc ar vilcienu,sabiedrisko transportu un ar kājām dodas cauri pilsētai. Stundu pēc stundas, visu dienu, cilvēku acis ir pievērstas apkārtnei, padarot viņus ļoti atsaucīgus uz ārpusvides stimuliem. Kādas reklāmas iekrīt prātā un kāpēc? Ir būtiski izprast dažus no pašreizējiem mūsdienu elementiem, kas ir svarīgi jebkurā vides reklāmas kampaņā.
Kādēļ vides reklāmas ir tik populāras? Tās var redzēt 24 stundas diennaktī, 7 stundas nedēļā, tās nekonkurē ar citiem ziņojumiem, kā arī ir par 80% lētākas par TV, avīžu un radio reklāmām.
Ja analizē cilvēku ieradumus lietojot sociālos medijos, ir skaidrs, ka viņi savā starpā ar fotogrāfijām un informāciju nedalās sēžot mājās dīvānā – lielākoties attēli tiek fotografēti un publicēti, kad cilvēkiem ir jautri, piemēram, Vecgada koncertā Krastmalā vai greznā restorānā, fotografējot savu maltīti. Ievērojams daudzums mūsu sociālo aktivitāšu notiek, kamēr esam ārpus mājām, un lielākā daļa no mūsu pieredzes tiek gūta prom no vietas, kur uzturamies, kas reklāmdevējiem sniedz plašas priekšrocības pasniegt savu vēstījumu tā, lai to tiešām ievērotu.
Būtisks faktors vides reklāmā ir savienojums starp to un mobilo telefonu, kas ne tikai veicina zīmola atpazīstamību, bet arī ietekmē produkta vai pakalpojuma iegādes procesu. Daudzas vides reklāmas kampaņas tiek papildinātas ar sociālajiem medijiem un jaunajām tehnoloģijām, lai izveidotu savienojumu ar tiešsaistes pircējiem. Labs piemērs šai savienojuma kampaņai ir vadošā vides reklāmas operatora JCDecaux īstenotā H&M akcija Zviedrijā, kurā katru dienu brīvi stāvošā reklāmas panelī bija redzami dažādi apģērba gabali no jaunās kolekcijas, kas bija paslēpti aiz matēta stikla. Ekrāns kļuva skaidrs un cilvēki varēja ieraudzīt apģērbu uz 15 sekundēm, kad mikroblogošanas vietnē “Twitter” ievietoja tekstu un haštagu #HMLOOKNbook, sniedzot cilvēkiem ekskluzīvu apģērba apskati un iespēju iepriekš to pasūtīt. Rezultāti runāja paši par sevi – cilvēki ik dienas aktīvi meklēja pilsētā izvietotos reklāmas stendus, lai varētu ieraudzīt drēbi un to iegādāties – katru dienu tas aizņēma tikai dažas stundas, lai visi izrādītie apģērbi jau iepriekš tiktu pasūtīti. Apvienojot vides reklāmu, kā arī mobilo telefonu un sociālo tīklu iesaisti, viņi saviem klientiem lika justies īpašiem, kā arī motivēja veikt pirkumu jau uz vietas.
Liels pluss vides reklāmām ir iespēja tās virzīt konkrētai auditorijai jebkurā pilsētā vai pat ielā. Atkarībā no produkta, vides reklāmas var izvietot vietā, kas būtu piemērotākā.
Lai gan reklāmā nepastāv pieeja “viens izmērs der visiem”, ir daudz kopīgas iezīmes, kas jāņem vērā, lai izveidotu inovatīvu vides reklāmas kampaņu:
Ir jāiepazīstas ar tuvāko apkārtni vietā, kur uzņēmums vēlas izvietot reklāmu, kā arī jāizprot tās apmeklētība un auditorija;
Galvenais nav agresīva uzbāzība, bet gan cilvēku veicināšana un iedvesmošana ar reklāmu;
Ir jākoncentrējas uz savas galvenās auditorijas iesaisti, nevis plašu sabiedrību;
Vides reklāmā būtu jāiesaista lietotāju / skatītāju līdzdalība;
Par vides reklāmu vēlams uzrakstīt preses relīzi vai par to informēt vietējos medijus.
Vides reklāma darbojas viena vienkārša iemesla dēļ – tā atrodas ārpus mājas un ir viena no nedaudzajām iespējām, kur pārdevēji var reklamēt savus produktus lielām masām. Vides reklāma var būt arī vērsta uz konkrētu auditoriju konkrētā ģeogrāfiskā apgabalā. Nedrīkst aizmirst, ka vides reklāmas unikalitātes dēļ, tās ziņa necirkulē ap patērētājiem, bet patērētāji cirkulē ap šo ziņu.
Nav šaubu – vides reklāmu priekšrocību un straujās iespēju attīstības dēļ arī tās nākotne izskatās aizvien gaišāka.
Foto: Jim Crocker/https://www.flickr.com/photos/jcspics/https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/