Arvien vairāk zīmolu meklē sociālo mediju sludinātājus.
Uzņēmums ‘’Ford’’ atzīst, ka sociālo mediju ziņā ir iesācējs. Pirmos soļus šajā jomā tas spēra, īstenojot savu ‘’Bold moves’’ kampaņu 2006. gadā, kura tika atzinīgi novērtēta, kā arī nolīgstot sociālo mediju konsultāciju uzņēmumu, lai veidotu blogiem draudzīgus paziņojumus presei. Taču lielā mērā ‘’Ford’’ tomēr ir stāvējis maliņā, neizmantojot mūsdienu tehnikas līdzekļus, lai veicinātu savstarpēju saskari ar klientiem un saviem darbiniekiem.
Uzņēmums cer šo stāvokli mainīt, un tādēļ ir nesen nolīdzis sociālo mediju speciālistu Skotu Montiju. Pazīstamais blogeris un viens no jauno mediju darbnīcas ‘’Crayon’’ vadītājiem maina ‘’virtuālu uzņēmumu’’, kura sastāvā ir tikai saujiņa cilvēku, pret monolītu ar 250 000 darbiniekiem, kurš pūlas sevi pārveidot.
‘’Viņiem ir nepieciešams iekšējs sludinātājs – kāds, kas var darboties uzņēmumā, lai savestu kopā visas atšķirīgās grupas,’’ saka Montijs, kurš agrāk darbojies kā reklāmu nodaļas vadītājs starpuzņēmumu aģentūrā ‘’PJA Advertising Marketing’’. Montija jaunais priekšnieks, sakaru viceprezidents Rejs Dejs, piekrīt: ‘’Atklāti sakot, mēs esam kļuvuši vecmodīgi. Mums strauji jāsāk atkal virzīties uz priekšu.’’
Montijs darbojas vienā no jauna veida uzņēmumiem, kas nesen iekļuvuši ‘’Fortune 500’’ sarakstā. Sociālo mediju speciālisti ir ļoti pieprasīti, uzņēmumiem cenšoties izprast, kā pielāgot savu saziņu ar klientiem un pat savā starpā. Tādi uzņēmumi kā ‘’Ford’’, ‘’Intel’’, ‘’Dell’’ un ‘’Pepsi’’ ir secinājuši, ka labākais veids, kā mainīties, ir uzticēt šo procesu sociālo mediju caram.
Tendence nolīgt īpašas komandas atspoguļo sociālo mediju augošo nozīmi uzņēmumos. Sociālie mediji, kas reiz tika uzskatīti par interesantu, jaunu plašsaziņas kanālu, tagad arvien vairāk tiek skatīti kā katalizators uzņēmumu darbības veida izmainīšanai. Tas norāda uz jaunu korporatīvu struktūru, kurā augstāk tiek vērtēta atvērtība, nevis noslēgtība, dialogs, nevis monologs, un decentralizēta vara, nevis rīkojumu došana un kontrolēšana.
‘’Lielākā problēma ir pārstāt par šo jautājumu domāt kā par mārketingu un sabiedriskajām attiecībām,’’ saka Pīters Kims, uzņēmuma ‘’Forrester Research’’ analītiķis. ‘’Tā ir produktu izstrāde un IT. Tai ir jāskar visas uzņēmuma funkcijas.’’
Dzirdot, cik daudz klientu saka, ka nav iekšēji gatavi, Kims izlēma pievienoties kādam jaundibinātām uzņēmumam, kas nodarbojās ar palīdzības sniegšanu lielām kompānijām, ļaujot tām labāk organizēties sociālo mediju vajadzībām. Ar piecdesmit miljonu dolāru atbalstu no ‘’Austin Ventures’’, joprojām nenosauktais uzņēmums, kuru izveidojis ‘’Razorfish’’ dibinātājs Džefs Dehiss, cer atkārtot triku, ko tīmekļa aģentūras parādīja deviņdesmito gadu vidū – pārdot konsultācijas un programmatūru uzņēmumiem, kuri šajā gadījumā cenšas izmantot sociālo mediju spēku. Piemēram, ātrās ēdināšanas uzņēmums varētu izmantot sociālās tehnoloģijas, lai aizņemtos savu darbinieku tūkstošu gudrību jaunu produktu izstrādei.
‘’Šīs ir būtiskas izmaiņas uzņēmējdarbībā,’’ saka Dehiss. ‘’Uzņēmumiem ir raksturīgs būt antisociāliem. … Tie darbojas no saviem noslēgtajiem bunkuriem un nesarunājas viens ar otru.’’
Šī atziņa tad arī bija tā, kas pamudināja autoražotāju ‘’Ford’’ uzticēt Montijam piecu cilvēku lielas sociālo mediju komandas vadību. Montija grupa darbosies ‘’Ford’’ korporatīvo sakaru nodaļā, taču tās darbs skars arī citas uzņēmuma daļas, saka Dejs. Par grupas daudzpusīgo raksturu liecina 50 kandidāti, kurus viņš intervējis pēdējo sešu mēnešu laikā – daži no tiem darbojās sabiedrisko attiecību jomā, taču daudzi citi – arī mārketinga vai pat tehnikas nozarē.
Specializētu sociālo mediju caru izmantošanas risks ir tas, ka tie var kļūt par kārtējo mārketinga funkciju, saka Dahiss. Nudien, daži uzņēmumi šai jomai pieiet ar noteiktu mērķi atrast jaunus veidus, kā pircējiem kaut ko pārdot. Piemēram, uzņēmums ‘’Pepsi’’ darba sludinājumā norāda, ka tā topošā sociālo mediju komanda būs ‘’atbildīga par to, lai sasniegtu jaunas auditorijas – blogotājus, ‘’Facebook’’ lietotājus un citus būtiskus ietekmētājus, kas dzīvo tiešsaistes pasaulē’’ (‘’PepsiCo’’ pārstāvis noraidīja lūgumu organizēt tikšanos ar kādu vadošu darbinieku, lai apspriestu šo lomu, e-pasta vēstulē norādot, ka uzņēmums ‘’ir gatavs ieguldīt vairāk resursu jaunajos medijus, tiem attīstoties, lai nodrošinātu, ka mūsu vēstījums tiek sadzirdēts’’).
Dahiss apgalvo, ka šāda pieeja nedarbosies. ‘’Tādā veidā ar monologu tiek pasludināts nāves spriedums jūsu sociālo mediju stratēģijai,’’ viņš saka. Turklāt uzņēmumi riskē rīkoties pārsteidzīgi uz sociālajiem medijiem vērstās milzīgās intereses dēļ, norāda Šivs Sings, sociālo mediju un globālo stratēģisko iniciatīvu viceprezidents aģentūrā ‘’Avenue A/Razorfish’’. ‘’Es uzskatu, ka tā ir panika un apzināšanās, ka kaut kas ir jādara,’’ viņš saka. ‘’Mārketinga darboņi nezina, no kura gala sākt.’’
Ja ir kāds paraugs tādiem jauniņajiem kā ‘’Ford’’, tad tas atrodams IT nozarē. Tur tādi uzņēmumi kā ‘’Dell’’, ‘’Cisco’’ un ‘’Intel’’ ir izveidojuši sociālo mediju komandas pēdējā pusotra gada laikā. Uzņēmumā ‘’Intel’’ Bobs Dafijs vada piecu cilvēku komandu, kas cenšas izmainīt veidu, kādā ‘’Intel’’ uzrunā savus pircējus. ‘’Intel’’ šo grupu izveidoja 2006. gada beigās. Dafija izaicinājums ir pāriet no vienas vienīgas korporatīvas balss uz simtiem balsu, kas pieder ‘’Intel’’ lielākajām vērtībām – inženieriem. Uzņēmums ir uzsācis ambiciozu projektu, lai veidotu pircēju un inženieru saskari. Ideja ir šāda – ‘’Intel’’ uzlabos savu reputāciju grūti ietekmējamajās IT aprindās, priekšplānā izvirzot savus inženierus, nevis profesionālus pārstāvjus. Jau ir tikuši izvēlēti 150 inženieri, kas blogos kā ‘’Intel’’ lapās, tā arī citās tehnikai veltītās interneta vietnēs.
‘’Ja vēlies būt iedarbīgs, tev ir jārunā autoritatīvi un uzticami,’’ saka Dafijs. ‘’Tas nenāk no mārketinga, bet gan no attiecīgās jomas speciālistiem.’’
‘’Intel’’ sociālo mediju komanda ir ‘’līme, kas raisa sarunas,’’ saka Augustīne Fū, digitālo stratēģiju galvenā viceprezidente uzņēmuma ‘’Interpublic Group’’ aģentūrā ‘’MRM Worldwide’’, kas sadarbojas ar ‘’Intel’’. ‘’Inženieri parasti nesarunājas ar mārketinga speciālistiem – ja nu vienīgi svētku viesībās’’.
Autors: Braiens Morisejs
Foto: Paal Gladso/ http://www.freeimages.com/photographer/crackhouse-43147